*در مورد برپایی چهارمین دموتکس ترکیه توضیحاتی ارائه نمایید. دموتکس ترکیه، چهارم تا هفتم خرداد (25تا 28 می 2015) چهارمین دوره خود را برگزار خواهد کرد، کشور ترکیه به دلیل توقف برگزاری دموتکس دوبی بهعنوان مناسبترین گزینه جهت برپایی یک نمایشگاه معتبر بینالمللی در خاورمیانه انتخاب شده است. از سوی دیگر، شعبه شرکت نمایشگاههای آلمان(دویچه مسه) در ترکیه به فعالیت میپرداخت و نمایشگاههای صنعتی، کامپیوتر و ... متعددی را در این کشور برپا میکرد؛ به همین دلیل مدیران دموتکس تصمیم گرفتند دموتکس دوبی را به ترکیه انتقال دهند. در دو سال ابتدایی برگزاری دموتکس ترکیه، شهر استامبول بهعنوان محل برپایی نمایشگاه تعیین شد زیرا موفقترین نمایشگاههای ترکیه در این شهر برگزار میشوند. از نظر کیفی، دموتکس استامبول با کوچکترین مشکل یا نقصی روبرو نبود اما از نظر کمّی و حضور غرفهگذاران نتوانست به موفقیت چشمگیری دست یابد به این دلیل که در ترکیه، نمایشگاه معتبر و شناختهشده دیگری تحت عنوان «نمایشگاه فرش ماشینی قاضیانتپ» برگزار میشود و صنعتگران و تولیدکنندگان ترکیه متوجه شدند اگر دو نمایشگاه فرش ماشینی در این شهر برگزار شود، طبعاً بازدیدکنندگان و مشتریانی که همیشه در ماه می برای بازدید از نمایشگاه قاضیانتپ به ترکیه میآیند، تصمیم بگیرند یک بار و آن هم برای بازدید از دموتکس ترکیه راهی این کشور شوند در نتیجه مهرههای کلیدی صنعت فرش ماشینی ترکیه، با توجه به روحیه میهنپرستی و تعصب ملی، اعلام کردند که در نمایشگاه دموتکس ترکیه شرکت نخواهند کرد. پس از دوسال که شرکتهای قدرتمند و معتبر ترکیه در دموتکس حضور نیافتند؛ اتحادیهها و تشکلهای فرش ماشینی ترکیه به مدیران شرکت نمایشگاههای آلمان پیشنهاد ادغام دو نمایشگاه فرش ماشینی قاضیانتپ و دموتکس ترکیه را مطرح کردند و خواستار تغییر محل برگزاری دموتکس از استامبول به قاضیانتپ شدند. به این ترتیب، شاهد برگزاری سومین دوره دموتکس ترکیه، در قاضیانتپ بودیم البته به دلیل محدودیت فضای نمایشگاهی این شهر، امکان واگذاری غرفه به شرکتهای خارجی میسر نشد و به جز دو شرکت بلژیکی، تمام شرکتکنندگان دموتکس 2014 ترکیه ، تولیدکنندگان و صنعتگرانِ کشور میزبان بودند. برای برپایی چهارمین دوره دموتکس، مدیران شرکت نمایشگاههای آلمان، به اتحادیههای فرش ماشینی ترکیه اعلام کرد دلیل موفقیت برند دموتکس در دنیا کیفیت بسیار بالای برگزاری و حضور شرکتهای مطرح بینالمللی است اما اگر قرار باشد یک نمایشگاه در سطح ملی برگزار شود چندان شایسته نام و عنوان دموتکس نیست پس برای استمرار برگزاری دموتکس در ترکیه، باید فضای بیشتری در اختیار غرفهگذاران بینالمللی قرار داده شود. خوشبختانه این موضوع مورد توجه اتحادیههای فرش ماشینی ترکیه قرار گرفت به طوریکه حدود دو هزار متر مربع برای غرفهگذاران خارجی اختصاص داده شد. گفتنی است با توجه به روابط بسیار مثبت و مستمر دفتر نمایندگی دموتکس در ایران با مدیران دموتکس و همچنین اهمیت فوقالعاده فرش ایران برای آنان، موفق شدیم حدود هشتصد متر از فضای بینالمللی دموتکس ترکیه را به غرفهگذاران ایرانی اختصاص دهیم این در حالی است که در دموتکس هانوفر، مقام نخست از نظر تعداد غرفهگذاران متعلق به ترکیه میباشد و بلژیک، هند، چین، هلند به ترتیب مقام دوم تا پنجم را به خود اختصاص میدهند؛ تا سال2014 نیز ایران رتبه دهم را کسب کرده بود اما در سال2015، ایران توانست از رتبه دهم به رتبه ششم رسیده است که پیشرفت بسیار خوبی به شمار میآید. مهمترین دلیل این امر، حضور موثر و غرفهآرایی بسیار چشمگیر و جذاب شرکتهای تولیدکننده فرش ماشینی کاشان در دموتکس هانوفر است و حتی به اصطلاح از رقیبان ترکیه و بلژیک، هیچ چیزی کمتر نداشتند. *به تعداد شرکتکنندگان ایرانی در دموتکس 2015 ترکیه اشاره نمایید. در حال حاضر حضور شرکتهای ایرانی مانند فرش قیطران، فرش فرهی، آرتا نقش تاک و شهر فرش در دموتکس 2015 ترکیه قطعی شده است البته تعداد بیشتری از صنعتگران ایرانی تمایل به حضور در این رویداد جهانی را داشتند اما این امکان میسر نشد و امیدواریم در سالهای آینده شاهد افزایش فضای بینالمللی و به تبع، حضور بیشتر شرکتهای ایرانی باشیم. *آیا نمایندگان فرش دستباف ایران نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت؟ خیر اغلب غرفهگذاران در حوزه فرش ماشینی و کفپوش به فعالیت میپردازند. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که استامبول از نظر جذب غرفهگذاران فرش دستباف بینالمللی با مشکلات بسیاری مواجه بود بهطوری که دو سال نخست برگزاری دموتکس ترکیه، پاویون فرش دستباف ایران با همکاری مرکز ملی فرش ایران برگزار شد اما غرفهگذاران از نظر قوانین گمرکی با چالشهایی روبرو شدند به همین دلیل تولیدکنندگان فرش دستباف که با هدف فروش محصولات خود در نمایشگاه حاضر میشوند، نتوانستند به این هدف خود دست یابند. *شرکت نمایشگاههای آلمان، هر سال همایشهای معرفی نمایشگاههای دموتکس را در شهرهای تهران و کاشان برگزار میکند. فکر میکنید این همایشها تا چه میزان در افزایش تعداد غرفهگذاران فرش ماشینی و دستباف ایران، موثر هستند؟ به هرحال شرکتکنندگان با حضور در این همایشها با تمام نمایشگاههای دموتکس که سراسر جهان برگزار میشوند، آشنا شده و از نزدیک با مدیران دموتکس مذاکراتی انجام میدهند. همایشهای دموتکس در ایران، همواره فرصت بسیار ارزشمند و خوبی برای ایجاد ارتباط میان صنعتگران ایرانی و مدیران دموتکس محسوب میشود البته بهعنوان دفتر نمایندگی دموتکس در ایران برای جذب غرفهگذاران داخلی به برگزاری همایش بسنده نمیکنیم و به صورت مستمر با صنعتگران فرش ماشینی و دستباف ارتباط داریم. *برخی از بازدیدکنندگان دموتکس ترکیه نسبت به عدم حضور قدرتمند شرکتهای فرش ماشینی انتقاد میکنند و معتقدند بازدیدکنندگان ایرانی هم در این نمایشگاه حضور چشمگیری ندارند. دیدگاه شما در این مورد چیست؟ دموتکس ترکیه در حالی چهارمین دوره خود را برگزار میکند که دموتکس هانوفر با سابقهای بیست و هشت ساله بهخوبی توانسته جایگاه خود را بهعنوان یک نمایشگاه معتبر جهانی در میان صنعتگران و فعالان صنعت کفپوش تثبیت نماید و همگی تاریخ برگزاری دموتکس هانوفر (هفته سوم ژانویه) را در تقویم کاری خود لحاظ میکنند. به هرحال دموتکس هانوفر بهعنوان نمایشگاه مادر محسوب میشود و محلی برای حضور بازدیدکنندگان بینالمللی از کشورها و قارههای مختلف است اما هدف از برگزاری سایر دموتکسها در شانگهای و ترکیه، جذب صنعتگران و بازدیدکنندگان آن مناطق میباشد. هدف از برگزاری دموتکس ترکیه، جذب بازدیدکننده از تمام کشورهای دنیا نیست و شرکتهایی باید در این نمایشگاه حضور یابند که بازار هدفشان ترکیه، خاورمیانه، شمال آفریقا و کشورهای حوزه خلیج فارس است اما اگر تمایل به جذب مشتریان اروپایی دارند بهتر است برنامههای خود را جهت حضور در دموتکس هانوفر تنظیم نمایند نه دموتکس ترکیه! همانطور که دموتکس شانگهای را به غرفهگذارانی پیشنهاد میکنیم که تصمیم دارند وارد بازار بزرگ و گسترده چین و خاور دور شوند البته تعداد قابل توجهی از بازدیدکنندگان چینی و ژاپنی در دموتکس هانوفر هم حضور مییابند. *بازدیدکنندگان یا غرفهگذاران ایرانی از کدام نمایشگاه دموتکس بیشتر استقبال میکنند؟ طبعاً دموتکس هانوفر در درجه نخست اهمیت قرار دارد و در رتبه بعد، دموتکس شانگهای قرار دارد که از نظر متراژ و تعداد غرفههای ایرانی قابل توجه است. نکته جالب اینکه حدود هفت سال است که با همکاری مرکز ملی فرش ایران در دموتکس شانگهای، پاویون فرش دستباف ایران حضور دارد و شرکتهای ایرانی که از چهارسال پیش در دموتکس شانگهای حضور دارند، متأسفانه از طریق شرکای چینی خود در این نمایشگاه حضور مییابند لذا بهعنوان غرفهگذاران ایرانی ثبت نمیشوند. امسال برای نخستین بار سه شرکت جدید فرش ماشینی در دموتکس شانگهای حضور داشتند که بسیار از این حضور خرسند هستند و توانستند مشتریان بسیاری جذب نمایند. *نهادهای دولتی تا چه میزان از حضور تولیدکنندگان و فعالان صنعت فرش حمایت میکند؟ در سالهای گذشته، سازمان توسعه تجارت ایران بخشی از هزینههای غرفهگذاران ایرانی نمایشگاه معتبر و بینالمللی مانند دموتکس را تقبل میکرد که این موضوع برای صنعتگران بسیار ارزنده بود اما متأسفانه در سالهای بعد شاهد قطع این کمک بودیم و تمام شرکتکنندگان ایرانی با اتکا به سرمایههای خود در دموتکس حضور مییابند و حمایت مادی خاصی هم از سوی دولت دریافت نمیکنند در حالیکه پنجاه درصد هزینههای حضور شرکتهای بخش خصوصی ترکیه در نمایشگاههای دموتکس توسط دولت این کشور پرداخت میشود و اگر شرکتها در قالب پاویون در دموتکس شرکت کنند فقط سی درصد هزینهها را میپردازند و مابقی بر عهده دولت ترکیه است. امیدوارم در دولت تدبیر و امید، این موضوع مورد توجه ویژه دولتمردان قرار گیرد زیرا یکی از ابزارهای کلیدی بازاریابی که نقش موثری در افزایش صادرات غیرنفتی ایفا میکند، حضور در نمایشگاههای معتبر بینالمللی است. * مطلب نهایی... ایران در منطقه خاورمیانه یک بازار بزرگ محسوب میشود و در صورت بهبود شرایط اقتصادی و سیاسی، امکان برگزاری دموتکس در ایران دور از ذهن نخواهد بود.